Jednadžbe, sustavi jednadžbi i nejednadžbe
Rješenja jednadžbi koje su zadane simboličkim izrazima u obliku polinoma
1. zadatak
Definirajte funkciju $f(x)=x^4-\dfrac{2}{3}x^3 - \dfrac{26}{9}x^2 + 2x - \dfrac{1}{3}$ i riješite jednadžbu $f(x) = 0$. Izdvojite prvo rješenje pa odredite decimalni prikaz tog rješenja na 20 znamenaka. Izračunavanjem vrijednosti funkcije $f$ u prvom rješenju provjerite da je dobiveni rezultat zaista rješenje.
|
|
Prvo rješenje je
|
njegova je numerička vrijednost
|
Decimalni je prikaz rješenja
|
Provjera da je dobiveni rezultat zaista rješenje:
|
Numerička provjera:
|
2. zadatak
Odredite rješenje iste jednadžbe kao u prvom zadatku, ali odredite i „kratnost” rješenja.
|
1. zadatak za zadaću
Definirajte funkciju $f(x) = x^3- x^2 - 6$ i nađite njezine nul–točke. Ispišite numeričku vrijednost posljednje nul–točke, pridružite je varijabli $\mathtt{x1}$ i provjerite, izračunavanjem $f(\mathtt{x1})$, da je $\mathtt{x1}$ nul–točka.
|
Nul–točke polinoma
3. zadatak
Definirajte funkciju $f(x) = 2x^9- 3x^7+ x^2 - 3x - 4$ pa pokušajte, pomoću funkcije solve(), riješiti jednadžbu $f(x) = 0$.
Primjenom funkcije .polynomial() uvedite polinom nad realnim brojevima zadan funkcijom $f$ i nazovite ga $\mathtt{polr}$. Odredite realne nul–točke polinoma $\mathtt{polr}$, izdvojite prvo rješenje te provjerite je li dobiveni rezultat nul–točka zadanoga polinoma.
Ponovnom primjenom funkcije .polynomial() uvedite polinom nad kompleksnim brojevima zadan istom funkcijom; nazovite ga $\mathtt{polc}$. Odredite sve nul–točke polinoma $\mathtt{polc}$, izdvojite prvo rješenje koje nije realno te provjerite je li dobiveni rezultat nul–točka zadanoga polinoma.
Funkcija:
|
Rješavanje funkcijom solve():
|
Transformacija funkcije u polinom nad skupom realnih brojeva i traženje realnih nul–točaka:
|
Prvo rješenje:
|
|
Transformacija funkcije u polinom nad skupom kompleksnih brojeva i traženje svih nul–točaka:
|
Prvo kompleksno rješenje:
|
|
2. zadatak za zadaću
Neka je $f(x) = x^6 -2x^2 +x - 1$. Pokušajte, pomoću funkcije solve(), riješiti jednadžbu $f(x) = 0$.
Pretvorite $f$ u polinom nad skupom realnih brojeva i odredite mu realne nul–točke. Izdvojite zadnje realno rješenje pa provjerite da je to zaista nul–točka.
Pretvorite $f$ u polinom nad skupom kompleksnih brojeva i odredite mu sve nul–točke. Izdvojite zadnje rješenje koje nije realno pa provjerite da je to zaista nul–točka.
|
Numeričko (približno) rješavanje jedne jednadžbe s jednom nepoznanicom
4. zadatak
Numerički odredite negativnu nul–točku funkcije $f(x)=\sin(x)-x^3$. Za određivanje intervala u kojemu leži tražena nul–točka nacrtajte graf na intervalu $(-2, 2)$, a zatim se „približite” negativnoj nul–točki.
Provjerite da je dobiveni broj zaista rješenje.
Za vježbu odredite pozitivnu nul–točku funkcije (rezultat: $x_0 \approx 0,\!928\,626$).
|
|
|
|
|
5. zadatak
Jednadžba $\displaystyle \sqrt{x^2+1} - \mathrm{tg}\,x = 0$ ima beskonačno mnogo rješenja. Da biste predočili tu činjenicu nacrtajte graf funkcije $f(x)$ za $-10\le x\le 10$; za bolji prikaz slike upotrijebite opcije ymin = -2 , ymax = 2 te detect_poles = 'show'.
Numerički odredite najmanje pozitivno rješenje jednadžbe $\displaystyle \sqrt{x^2+1} - \mathrm{tg}\,x = 0$. Za određivanje „maloga” intervala u kojemu se nalazi rješenje nacrtajte graf za $x\in[0, 1]$.
Provjerite da je dobiveni rezultat zaista rješenje.
Za vježbu nađite sljedeće po veličini rješenje. Uputa: nacrtajte graf za $x \in [4; 4,\!6]$ (rezultat: $x_0 \approx 4,\!498\,711\,86$).
|
|
|
|
|
|
3. zadatak za zadaću
Numerički odredite nul–točku funkcije $f(x) = x^2 - 2 + \mathrm{ln}\,x$.
Uputa: nacrtajte graf za $x\in[0, 2]$.
|
Sustavi linearnih jednadžbi
6. zadatak
Riješite sustav
$2x + y + z = 4$
$x + 2y + z = 3$
$x + y + 2z = 2$
Koliko iznosi brojčana vrijednost komponente $y$ dobivenoga rješenja?
Koliko ste rješenja dobili?
|
|
|
7. zadatak
Riješite sustav
$2x + y + z = 4$
$x + 2y + z = 3$
$3x + 3y + 2z = 2$
(Promjena u odnosu na prethodni zadatak je samo u koeficijentima uz x i y u trećoj jednadžbi.)
Koliko ste rješenja dobili?
|
8. zadatak
Riješite sustav
$2x + y + z = 4$
$x + 2y + z = 3$
$3x + 3y + 2z = 7$
(U odnosu na prethodni zadatak, promijenjena je samo desna strana zadnje jednadžbe.)
Koliko ste rješenja dobili?
|
|
9. zadatak
Sustav (iz zadatka 6.)
$2x + y + z = 4$
$x + 2y + z = 3$
$x + y + 2z = 2$
riješite prevođenjem u matrični oblik. Uzmite da su komponente matrice $\mathbf{A}$ i vektora $\mathbf{b}$ racionalni brojevi.
|
|
|
4. zadatak za zadaću
Riješite sustav
$-x + 2y +3z \,=\, 8$
$3x - y - z \,=\, -3$
$3x -3 y + 2 z \,=\,1$.
Koliko iznosi numerička vrijednost varijable $z$ u rješenju? Koliko smo rješenja dobili?
Ako je rješenje jedinstveno, riješite sustav prevođenjem u matrični oblik (s komponentama u skupu $\mathbb{Q}$).
|
Nejednadžbe
10. zadatak
Odredite na kojem je podskupu realnih brojeva $x^2-1$ veće od $x^3-1$, a na kojem je veće ili jednako?
|
|
|
11. zadatak
Odredite domenu funkcije $\displaystyle f(x)=\ln \frac{x-2}{x^2-9}$.
Uputa: logaritam je definiran na skupu pozitivnih brojeva, pa mora vrijediti $\displaystyle \frac{x-2}{x^2-9} > 0$. Uz to, mora biti $x^2-9 \ne 0$.
|
|
12. zadatak
Odredite domenu funkcije $\displaystyle f(x) = \frac{\sqrt{1-x^2}}{\ln\, (2x-1)}$.
Postupak.
|
|
5. zadatak za zadaću
Odredite na kojemu podskupu skupa $\mathbb{R}$ funkcija $f : x \mapsto 4\,x^3 - 8\,x^2 - 4\,x + 8$ poprima manje vrijednosti od funkcije $g : x \mapsto \dfrac{1}{x}$.
|