MPZI_vj05

2489 days ago by fresl

 

Vektori i matrice


Vektori


1. Zadatak

Definirajte vektore

   $\mathbf{a} = (2, 3, 1)$  i

   $\mathbf{b} = (-1, 5, 4)$,

a zatim izračunajte: 

  1. $2\mathbf{a} + \mathbf{b}$,
  2. $\mathbf{a}- 2\mathbf{b}$,
  3. skalarni umnožak $\mathbf{a}\cdot\mathbf{b}$ vektora $\mathbf{a}$ i $\mathbf{b}$,
  4. vektorski umnožak $\mathbf{a}\times\mathbf{b}$ vektora $\mathbf{a}$ i $\mathbf{b}$ i provjerite da je rezultat okomit na $\mathbf{a}$ i $\mathbf{b}$.
       
       
       

Skalarni umnožak:

       
       

Vektorski umnožak:

       

Provjera da je vektorski umnožak okomit na faktore produkta (ako su vektori $\mathbf{a}$ i $\mathbf{b}$ međusobno okomiti, onda je $\mathbf{a}\cdot\mathbf{b} = 0$):

       


2. zadatak

Za vektore $\mathbf{a}$ i $\mathbf{b}$, definirane u 1. zadatku, izračunajte:

  1. duljinu vektora $\mathbf{a}$,
  2. kut (u stupnjevima) između $\mathbf{a}$ i $\mathbf{b}$.

Na kraju uklonite varijable a i b.

       
       
       
       


3. zadatak

Na materijalnu točku $\mathbf{A}$ djeluju dvije sile prikazane vektorima  $\vec{a}_1=(2, -1, 2)$  i  $\vec{a}_2=(4, 1, 1)$,  a na točku $\mathbf{B}$ sile prikazane vektorima  $\vec{b}_1=(-1, 3, -1)$  i  $\vec{b}_2=(-3, -2, 5)$. Na koju od točaka djeluje rezultanta silâ većega intenziteta?

Uputa: rezultanta silâ dobiva se zbrajanjem sila, a intenzitet je sile jednak duljini vektora kojim je prikazana.

Prvo ćemo definirati sile i prikazati ih pomoću naredbe print:

       

Zatim ćemo izračunati rezultante $\vec{r}_A$ i $\vec{r}_B$:

       

Sada možemo izračunati njihove intenzitete:

       
       

Zaključujemo da na točku $\mathbf{A}$ djeluje sila većega intenziteta. Možemo to i provjeriti:

       
       


4. zadatak

Definirajte dva vektora. Komponente prvoga neka su svi parni brojevi između 1 i 30 (uključivo), a komponente drugoga svi neparni brojevi u istom intervalu. Izračunajte kut između tih vektora u radijanima i stupnjevima.

       

Provjera jednakosti duljina:

       

Izračunavanje kuta:

       
       
       


1. zadaci za vježbu

Definirajte vektore  $\mathbf{a}=(1;\; 3;\; 2,\!1)$  i  $\mathbf{b}=(-1;\; 5,\!3;\; 0)$  pa zatim izračunajte:

  1. vektor $\mathbf{c} = 3\mathbf{a} - 4\mathbf{b}$,
  2. duljine vektora $\mathbf{a}$ i $\mathbf{b}$,
  3. skalarni i vektorski umnožak vektora $\mathbf{a}$ i $\mathbf{b}$,
  4. kut između vektora $\mathbf{a}$ i $\mathbf{c}$; rezultat neka bude u stupnjevima,
  5. ploštinu paralelograma određenoga vektorima $\mathbf{a}$ i $\mathbf{b}$;  uputa: ploština je paralelograma $\|\mathbf{a}\times\mathbf{b}\|$.
       

 

Matrični račun


5. zadatak

Zadajte matrice

   $\mathbf{a}$ kojoj su reci $(0, 2, 1)$, $( 4, 1, 0)$ i $(-2, 5, 1)$ i

   $\mathbf{b}$ kojoj su reci $(0, 2, 1)$, $(1; 1,\!5; 2)$ i $(0, 4, 2)$

pa izračunajte:

  1. $3\mathbf{a}- 2\mathbf{b}$
  2. umnožak $\mathbf{a}\,\mathbf{b}$ i
  3. inverznu matricu one matrice kojoj je determinanta različita od nule.
Na kraju uklonite varijable a i b.
       
       
       
       
       


6. zadatak

Neka su

  1. $A$ točka u ravnini i $\vec{r}_A$ njezin radijus–vektor,
  2. $\mathrm{rot}_\alpha$ matrica oblika $\left[ \begin{array}{cc} \cos\,\alpha & -\sin\,\alpha \\ \sin\,\alpha & \cos\,\alpha  \end{array} \right]$.

Može se pokazati da je tada umnožak $\mathrm{rot}_\alpha \, \vec{r}_A$ radijus–vektor točke u koju prelazi točka $A$ pri rotaciji ravnine za kut $\alpha$, pri čemu je ishodište središte rotacije, a rotacija je u smislu suprotnom od smisla vrtnje kazaljke na satu.

Treba naći točku u koju prelazi točka $A=(2, 3)$ pri rotaciji ravnine za kut $\displaystyle \alpha = \frac{\pi}{3}$.  Provjerite da je radijus–vektor novodobivene točke jednake duljine kao i radijus–vektor polazne točke.

 

Prvi način — sa simboličkim i cjelobrojnim veličinama:

       
       
       
       
       

Proračun je proveden s točnim cjelobrojnim i simboličkim veličinama, a „realne” su aproksimacije izračunane tek na kraju, pa su međusobno jednake.

 

Drugi način — s „realnim” brojevima:

       
       
       

Kako se cijeli proračun provodio s približnim „realnim” brojevima, stvarna se jednakost izgubila: iako se brojevi u ispisanom dijelu znamenaka ne razlikuju, prikažemo li „interni” zapis brojeva, vidjet ćemo da se mantise (neznatno) razlikuju:

       


7. zadatak

Definirajte matricu

    $\mathbf{D} = \left[ \begin{array}{rrr} 5,\!0 & -2,\!0 & -1,\!0 \\ -2,\!0 & 5,\!0 & -2,\!0 \\ -1,\!0 & -2,\!0 & 5,\!0 \end{array} \right]$.

Provjerite je li matrica $\mathbf{D}$ regularna i ako jest, izračunajte njezin inverz. Provjerite svojstvo  $\mathbf{D}\,\mathbf{D}^{-1} = \mathbf{D}^{-1}\mathbf{D} = \mathbf{I}$.

Definicija matrice:

       

Provjera regularnosti:

       

ili  (matrica je regularna ako je $\mathrm{det}(\mathbf{D}) \neq 0$):

       

Izračunavanje inverzne matrice:

       

„Provjera” svojstva inverzne matrice:

       


2. zadaci za vježbu

Definirajte matrice

    $\mathbf{A} = \left[ \begin{array}{rrrr} 2 & 3 & -1 & 0 \\ 4 & 1 & 0 & 2 \\ -2 & 5 & 1 & 4 \\ -1 & 5 & 2 & 4 \end{array} \right]  \qquad\text{i}\qquad \mathbf{B} = \left[ \begin{array}{llll} 0 & 2 & 1 & 1,\!5 \\ 2 & 0,\!5 & 1 & 1,\!5 \\ 1 & 1,\!5 & 2 & 3 \\ 3 & 0 & 4 & 2 \end{array} \right]$.

Izračunajte

  1. $\mathbf{A}\,\mathbf{B}$,
  2. determinantu matrice $\mathbf{A}$,
  3. inverznu matricu matrice $\mathbf{A}$ i množenjem s $\mathbf{A}$ provjerite da je rezultat jedinična matrica,
  4. transponiranu matricu matrice $\mathbf{B}$.

Sve matrice prikažite pomoću funkcije show().